Kleurenpsychologie, kleur en emotie

Ondanks dat je er wellicht niet heel vaak bij stil staat, wordt kleur bij alles gebruikt. Je ziet het overal om je heen, maar ook in de commerciële wereld worden kleuren ingezet om bepaalde emoties op te wekken.
Kleuren hebben volgens de kleurenpsychologie een gigantische impact op ons leven. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Aan iedere kleur zit een aparte emotie verbonden waardoor het dus ook mogelijk is dat iedere kleur een bepaald gevoel bij iemand opwekt. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat iedereen net zo gek is op een bepaalde kleur als een ander, maar het is wel bewezen dat ook in de commerciële wereld er heel goed wordt nagedacht over welke kleuren er gebruikt worden. Dit wordt gedaan omdat kleuren ervoor kunnen zorgen dat ze je net over die drempel trekken om bijvoorbeeld een bepaalde aanschaf te doen.

Maar was is kleurenpsychologie nu precies?
“Kleurenpsychologie onderzoekt of en hoe sterk kleuren onze gedachten en gevoelens beïnvloeden.” Dit is de letterlijke definitie van kleurenpsychologie. Achter iedere kleur zit een emotie, maar ook een associatie. Dit kan iets cultureels zijn maar het kan ook zijn dat je bij een bepaalde kleurencombinatie meteen al ergens aan denkt. Dit is ook iets dat ik al eerder heb besproken in een blog over jouw branding kleuren, omdat het voor jouw persoonlijke branding heel belangrijk is om kleuren te kiezen die ervoor zorgen dat jij uiteindelijk meteen herkenbaar bent zodra iemand jouw kleuren ziet.

Bij kleurenpsychologie gebeurt er heel veel in onze bovenkamer: de hersenen. Het wekt emotie op, maar ook je hersenen kunnen door middel van kleurgebruik gemanipuleerd worden. Momenteel wordt hier nog steeds onderzoek naar gedaan en iedere dag is hier dan ook een beetje meer informatie over beschikbaar. Interessant toch?

Over het algemeen worden warme kleuren zoals geel, oranje en rood gebruikt om een vrolijk gevoel op te wekken. Vaak zijn dit kleuren die je terug ziet komen in artikelen voor kinderen, omdat het opvalt en ook zij hier vrolijk van worden. Maar denk ook aan rode rozen: het symboliseert liefde en wat wekt nu een warmer gevoel op dan liefde?

Ik zal hieronder alle kleuren voor je op een rijtje zetten zodat je weet wat iedere kleur voor je doet in jouw hersenen.

kleur kledingstyliste

Geel:
De kleur geel wordt gezien als vrolijk en geeft een positief gevoel. Denk hierbij ook aan de zon, over het algemeen wordt men vrolijker van een fijn zonnetje dan donkere wolken of regen. Vanwege het positieve gevoel is geel een goede kleur om eventueel ook aanbiedingen weer te geven.

Oranje:
Ook oranje wordt gezien als een warme vrolijke kleur. Wel moet je met deze kleur opletten dat het niet overheersend wordt.

Rood:
Ik gaf het eerder al aan met het voorbeeld van de rode rozen, maar de kleur rood staat voor liefde en romantiek. Ook kan de kleur rood eetlust opwekken. Hierdoor is deze kleur dan ook een perfecte keuze binnen de horecabranche. Rood staat ook voor kracht en oplettendheid.

Roze:
Roze staat voor vrouwelijkheid. Met de kleur roze straal je vertrouwen en vrouwelijkheid uit. Een perfecte kleur om dan ook een vrouwelijke doelgroep aan te trekken. Ook voor roze geldt, bedenk goed welke tint roze je kiest. Fuchsia is namelijk wat overheersender maar valt wel goed op.

kledingstyliste kleur geel
kledingstyliste kleur
kledingstyliste

Paars:
De kleur paars kan puurheid, rust en luxe uitstralen. Denk hierbij aan de verpakkingen van items met lavendel. Bij paars denk je al vrij snel aan een fijn bad met lavendelgeur om tot rust te komen. Paars is erg veelzijdig door de verschillende tinten.

Groen:
Groen is de kleur van leven, natuur en het geeft energie. Ook geeft het vaak een gevoel van veiligheid en geborgenheid: de kleur is puur.
Groen in combinatie met een zachte kleur kan een mooie zakelijke uitstraling geven. Des te donkerder des te zakelijker.

Blauw:
Blauw is de kleur van de lucht en de zee. Het wordt vaak geassocieerd met rust, vertrouwen en waarheid. Doordat het zo’n krachtige kleur is, is het ook een kleur die heel goed gebruikt kan worden als een zakelijke kleur. Het is niet voor niets dat veel zakenmannen en vrouwen zich fijn voelen in blauwe kleding zoals bijvoorbeeld een mooi blauw pak. 

Wit:
Officieel gezien is wit, net als zwart geen kleur. Maar toch wil ik deze kleur wel toevoegen aan het rijtje omdat wit zoveel gebruikt wordt in het dagelijks leven. Waarom? Omdat wit puur is. Wit wordt beschouwd als de kleur van perfectie.
De kleur wit is een rustgevende kleur. Een goede kleur als basis van je branding kleuren.

Zwart:
De kleur zwart staat voor formeel, invloedrijk en dominant. Tevens is zwart een goede basiskleur en past het bij elke andere kleur. Let wel op: te veel zwart kan hard en overheersend worden.

kleuren psychologie styliste
kleding wit styliste
zwarte kleding styliste

Zoals je ziet heeft iedere kleur een betekenis of een bepaalde associatie die eraan gekoppeld wordt. Kies je kleuren voor je branding, voor je kleding, voor je interieur.. stiekem eigenlijk voor alles in het leven: kijk dan naar kleuren waar jij gelukkig van wordt, of pak eventueel dit lijstje erbij om je een beetje op weg te helpen.

Liefs Val

 

Loading...
× Kan ik je helpen?