Je kent het wel: je zit te scrollen op instagram en 2 uur later kom je erachter dat je nog steeds zit te scrollen. Al die tijd heb je zitten kijken naar de mooiste plaatjes en feeds en je begint je af te vragen hóé anderen die eenheid op Instagram kunnen creëeren. Alles is perfect met elkaar gecombineerd, het sluit op elkaar aan. Zowel het thema van de foto’s, als de kleuren en de sfeer.

Hoe maak je een mooie Instagram feed? Het lijkt soms bijna onmogelijk om alles op elkaar af te stemmen, maar het is haalbaar: en ik ga je hiermee helpen!

Ten eerste: een mooie Instagram feed is leuk, maar het belangrijkste is dat je content plaatst die jij mooi vindt en wat jij leuk vindt om te delen met anderen. Al deze tips kun je gebruiken om je feed naar “next level” te tillen, maar je kunt er ook voor kiezen om een aantal tips niet te gebruiken en blij te zijn met de foto’s die jij al deelt. Kies kleding die past bij jouw branding kleuren. Als je nu spontaan een selfie of foto maakt past het evengoed in je feed. Denk na over de locatie waar je een foto maakt. Kijk naar de omgeving, de kleur van het gebouw of de bloemen die op de achter- grond aanwezig zijn. In het begin is dit even wennen maar uiteindelijk heb je er profijt van. Boek een fotoshoot bij een Branding Fotograaf (lees ” Bij Personal Branding days” hahaha). Zonder gekkigheid, kies een fotograaf die bij je past. De mix van professionele branding foto’s en persoonlijke foto’s dragen bij aan een professionele uitstraling. Je Instagram account bestaat niet alleen uit je feed waarmee je je huisstijl kunt doorvoeren. Je highlights en Stories spelen ook een grote rol. Wil je meer eenheid creëren, zul je je hier ook mee aan de slag moeten. Met canva kun je alle kanten op. Je kunt gebruik maken van bestaande templates die je geheel in stijl en kleur kunt aanpassen. Aan jou de keuze hoeveel tijd je eraan wilt besteden. Draaf niet door. Je klanten komen voor jouw expertise en waarde. Eenheid in je feed draagt enkel bij aan de uitstraling en professionaliteit en je account kan ervan groeien. Maar de waarde die jij deelt als expert is the key voor je business.

Tip 1 PLANNEN
Plannen? Yes, plan je posts in. Zoals de meeste mensen deel jij waarschijnlijk ook een foto zodra je deze hebt genomen of als het toepasselijk is voor die dag. Echter, is het wel zo dat het ervoor kan zorgen dat je feed al heel gauw een rommeltje is.

Er zijn bepaalde apps die je kunt gebruiken om je foto’s te plannen, waardoor je meteen ziet wat er bij elkaar past.

Één van deze apps is “preview”. In deze app kun je jouw foto’s uploaden en vervolgens kun je alles blijven schuiven totdat jij tevreden bent met hoe het geheel er uit ziet.

Ook geeft de app je de mogelijkheid om jouw caption (tekst) + hashtags al in te plannen voor je zodat je dit niet eens zelf hoeft te doen. Hoe fijn is dat?

Maar wat doe je dan met de foto’s die niet mooi bij je instagram feed passen? Deze deel je eventueel op een later moment wanneer ze wél in je feed passen. Mocht je gewoonweg vinden dat een bepaalde foto niet goed genoeg is voor jouw instagram feed, maar hem wel willen delen: plaats hem in je stories!

Tip 2 FILTER
Kies een filter. Een filter kun je over je foto heen zetten, waardoor elke foto dezelfde bewerking heeft. Je hoeft er niet voor te kiezen om een heel “gemaakte” filter in te zetten, waardoor de foto’s heel erg verschillen van de realiteit. Je kunt er ook voor kiezen om dezelfde lichtbewerking te gebruiken bij iedere foto waardoor je eenheid creëert.

Je kunt bijvoorbeeld voor een rode/roze/oranje/bruinige filter gaan, waardoor jouw foto’s warmer worden. Hou je juist van koele tinten dan kies je voor een lichte filter, zoals bijvoorbeeld licht blauw.

Op het moment dat je hier gebruik van maakt hoef je minder te kijken of alle foto’s zelf bij elkaar passen. Om dit toe te passen zijn ook hier veel makkelijke apps om mee te werken. De app die ik het fijnst vind is Adobe Lightroom. Deze is zowel op de laptop als je telefoon beschikbaar. Het fijne is dat in deze app al meerdere voorinstellingen tot jouw beschikking zijn. Je kunt ervoor kiezen om één van deze voorinstellingen te kiezen en te gebruiken voor al je foto’s. Ook kun je het gebruiken als startpunt en de voorinstelling volledig naar wens aanpassen tot jij er tevreden over bent. Het enige wat je hoeft te doen: deze instellingen te kopiëren en toe te passen op al jouw foto’s.. et voila!

Tip 3 SFEER
De sfeer bepaal je door echt te kijken naar wat jij leuk vindt om te posten. Wat past bij jou?


Hou jij van hele strakke foto’s, probeer dan de felle kleuren te vermijden. Kies dan vooral voor lichte natuurtinten.

Wil je juist iets heel vrolijks uitstralen: kies dan voor fellere kleuren. Ook wanneer je met veel kleur werkt hoeft jouw feed geen rommeltje te worden. Dit omdat je al gebruik maakt van een filter die eenheid voor je creëert.

Mocht je bepaalde foto’s mooier vinden in zwart/wit, maar is dit niet jouw thema of jouw kleurenpallet voor jouw instagram pagina, houdt dit dan in dat je het niet kunt posten?
Nee, absoluut niet. Je kunt ze zéker posten, maar dan moet je zorgen dat je het in de rest van de foto’s die volgen doorvoert zodat het niet als een misplaatste foto voelt en het de rest van je feed “verpest”. Dit kun je doen door bijvoorbeeld elke 6e of 9e foto vanaf dat moment een zwart/wit foto te plaatsen. Ook kun je kiezen om om de zoveel foto’s grijstinten, zwart of witte tinten terug te laten komen. Zo is er een patroon zichtbaar en hou je alsnog die eenheid vast. Mocht je het nu lastig vinden om het te zien werk dan met een vast patroon waaraan jij je houd. Om het je makkelijk te maken heb ik een aantal patronen voor je visueel uitgewerkt

Hieronder staan drie voorbeelden van hoe je een patroon zou kunnen doorvoeren op je instagram feed.

  • Het eerste patroon kun je maken door om en om een foto en tekst te posten. Zo creëer je een zig-zag patroon.
  • Het tweede patroon (als van wat meer rust houdt) kun je creëren door 1 tekst, 1 foto, 2 x tekst en weer 1 foto te plaatsen.
  • Het derde patroon kun je maken door 5x een tekst/tegel en 1 foto te plaatsen.

Tip 4 Thema
Heb je er al wel eens echt over nagedacht wát je precies wilt uitstralen op jouw pagina? Wil jij klanten aantrekken, bedenk dan voor jezelf wat je fijn vindt om te zien bij een bedrijf.


Zijn het klant ervaringen, wellicht hou je ervan als iets er heel “clean” uit ziet, waardoor je er dan voor kunt kiezen om vooral gebruik te maken van hele lichte foto’s, een lichte filter en witte/neutrale tonen.

Op het moment dat iemand naar jouw instagram pagina kijkt, zien ze jouw visitekaartje voor jouw bedrijf. Des te helderder het thema is voor anderen (en voor jezelf) des te makkelijker weet jouw klant ook waar ze aan toe zijn en hebben ze binnen een aantal seconden al door of dat ze op de juiste pagina voor hen zijn aangekomen. Dit is de beste manier om de juiste doelgroep aan te trekken.

Het is niet zo dat een thema inhoudt dat je maar over één onderwerp mag posten.. dat zou zelfs heel saai worden. Het is juist leuk als je de foto’s afwisselt en eventueel kiest voor een thema in drievoud. Op Instagram zie je altijd 3 foto’s naast elkaar staan, je kunt er ook voor kiezen om drie foto’s per thema aan te houden. Ben je fotograaf: kies dan bijvoorbeeld voor 3 foto’s van natuur, 3 portretten en 3 foto’s binnenshuis. Blijf dit herhalen en binnen de kortste keren heb je een heel mooi geheel.

Tip 5 KWALITEIT OVER KWANTITEIT
Je hoeft niet alles online te knallen. Je hoeft ook niet dagelijks te posten op je feed om interactie te behouden met jouw publiek. Wel is het belangrijk om niet met vlagen opeens dagelijks te posten en vervolgens weken lang niets van je te laten horen. Zorg dat ook hier een systeem in komt voor jezelf. Wellicht vindt je het fijn om op elke doordeweekse dag te posten, misschien maar 3 keer per week. Ook kun je hier opnieuw gebruik maken van de apps om alles in te plannen en zo bijvoorbeeld dagelijks om vier uur iets online te zetten voor jouw publiek.

EXTRA TIPS
Consequent zijn is the keyword voor een perfecte Instagram feed. Met posten, met de foto’s, de filter, consequent zijn is zo belangrijk.

Ook is het goed om te reageren op anderen wanneer ze een leuke comment achterlaten op jouw pagina. Ga een gesprek aan met iemand via Instagram stories, of reageer zelf ook op dingen die jij leuk vindt. Je wil dat anderen reageren op jou: doe dat zelf dan ook.

Heel veel succes met je instagram pagina!

Show them what you’ve got.

    Loading...
    × Kan ik je helpen?