We hebben in eerdere blogs al heel wat tips en tricks met je gedeeld om je te helpen bij het ontwikkelen van jouw personal brand. Ook hebben we gekeken naar wat er nodig is voor jou om jouw bedrijf te optimaliseren, maar wat we nog niet hebben besproken zijn de fouten die men maakt bij het optimaliseren van hun personal brand op social media.

Fouten? Ja, fouten. Uiteraard is uiteindelijk alles een leerproces en wil ik je niet zo zeer vertellen wat fout is, want als iets voor jou wél werkt moet je het natuurlijk gewoon toepassen. Maar er zijn wel bepaalde dingen die je beter niet kunt doen of beter achterwegen kunt laten bij het opbouwen van jouw persoonlijke merk.

Ik deel dan ook een aantal lessen die ik zelf heb mogen leren, of die ik vaker voorbij zie komen zodat jij deze fout niet hoeft te maken.

Nummer 1, en dit is in mijn ogen wellicht de meest gemaakte fout: Wanneer je als ondernemer aangeeft geen gebruik te hoeven maken van personal branding, omdat jouw product toch wel goed genoeg is.

Oke, ergens is het natuurlijk fantastisch dat jouw product of dienst zo goed is én dat je hier zelf ook volledig van overtuigd bent. Maar ook al is jouw product nog zo sterk, er zijn altijd mogelijkheden tot groei.

Via social media kun je ervoor kiezen om jezelf te onderscheiden van jouw collega’s/concurrentie.

Jij bent de storyteller van jouw verhaal, jij kunt je klant precies laten zien wat jij wil laten zien. Jouw online aanwezigheid kan je absoluut helpen om jouw product nog beter te verkopen. Wanneer je je niet beseft dat personal branding een groot deel van jouw marketing uitmaakt en ervoor kiest om klakkeloos van alles online te zetten, kan het ook voorkomen dat dit jouw bedrijf uiteindelijk zal schaden.

Nummer 2: Beter goed gejat dan slecht verzonnen.. of toch niet?
Het is helemaal oke dat je inspiratie haalt uit andere accounts. We slaan allemaal leuke plaatjes op op instagram, pinnen toffe plaatjes op pinterest en raken geïnspireerd door mensen en dingen die we in het dagelijks leven zien. Echter is er wel een heel groot verschil tussen inspiratie halen uit, en het volledig kopiëren van een ander account. Zorg dat je authentiek bent, dat je jezelf bent. Dit zal er uiteindelijk altijd voor zorgen dat jij de juiste klanten aantrekt.

Nummer 3: Zorg dat je opvalt
Dit sluit volledig aan bij punt 2. Zorg dat je niet exact hetzelfde doet als jouw concurrenten. Ook al zijn zij succesvol betekent het niet dat dit voor jou ook zo zal werken. Het zorgt uiteindelijk dat je minder opvalt dan je eigenlijk zou willen.  Kies voor datgene wat past bij jou. Wat geen moeite kost om te delen, en laat zien waar je echt van AAN gaat.

Nummer 4: Je bent inconsistent
Mensen moeten jou meteen kunnen herkennen op het moment dat ze je voorbij zien komen. Let er dus op dat jouw personal branding herkenbaar is, denk hierbij aan je huiskleuren, een eventuele filter over je foto’s of je schrijfwijze.

Kies je ervoor om bijvoorbeeld 3x per week te posten, zorg dat je dit aanhoudt en dat je niet opeens weken niets van je laat horen/zien. Consistentie is the key.

Nummer 5: Het is niet duidelijk waar jouw bedrijf voor staat
“Ja, maar als ze doorklikken en naar mijn website gaan zien ze het vanzelf wel.” FOUT! Mensen klikken niet op je website op het moment dat jouw visitekaartje niet duidelijk genoeg is. Zo mag je het ook echt zien: jouw personal branding is jouw visitekaartje, het is jouw allereerste indruk voor jouw potentiële klant. Make it count.

Nummer 6: Geen keuzes durven maken
Als ondernemer moét je keuzes maken. Het is heel simpel: je kunt niet iedereen aantrekken, je kunt er niet voor zorgen dat iedereen je leuk vindt of dat iedereen een dienst of product bij jou wilt afnemen. Wees jezelf en zorg dat je niet met alle winden meewaait. Men kiest voor jou omdat jij hen aanspreekt door jezelf te zijn.

Nummer 7: Vrienden en familie een vriendenprijsje geven
Ah, dit is een lastige. Ik snap het: je wilt dat familie en vrienden net zo enthousiast zijn over jouw bedrijf als dat jij zelf bent dus je wilt het graag met hen delen. Maar op het moment dat jij je prijs hebt bepaald voor jouw product/dienst is dit ook de prijs die je mag vragen aan vrienden en familie. Je weet zelf heel goed wat je waard bent.

Nummer 8: Binnen één week je personal branding on point hebben
Je persoonlijke merk is iets dat je blijft ontwikkelen. Als persoon ontwikkel je jezelf ook steeds meer door alles wat je meemaakt in je leven. Het kan zijn dat je jouw personal branding fantastisch vindt, maar wanneer je er een jaar later goed naar kijkt beseft dat andere dingen beter voor je werken. Dit kan te maken hebben met het feit dat je zelf uitgekeken bent op wat je in eerste instantie zo leuk vond, maar het kan ook te maken hebben met je persoonlijke groei als ondernemer. Wanneer je meer klanten hebt bereikt en meer verkopen hebt gerealiseerd is het voor jou ook steeds makkelijker om je te richten op de juiste doelgroep. Verwacht niet dat het opzetten van een bedrijf of jouw persoonlijke merk appeltje eitje is, hier zal veel tijd in zitten.. maar het is elke minuut uiteindelijk meer dan waard! Opgeven is geen optie.

 

Show them what you’ve got!

Liefs Val

Loading...
× Kan ik je helpen?