We hebben het in eerdere blogs al vaker gehad over het volledige plaatje dat vanuit jou als ondernemer moet kloppen om de ideale klant aan te trekken. Tijdens de trajecten leer je hier uiteraard alles over: doordat ik echt probeer om jou zo goed mogelijk te leren kennen, leer jij jezelf ook steeds beter kennen. Je komt er op die manier achter wat wel of niet bij je past, welke items je mooi vindt maar ook zie je heel snel welke kleuren bij je passen. Dan heb ik het niet alleen over de kleuren die je aantrekt, maar ook de branding kleuren van je bedrijf.
Wat is dat dan precies en waarom is het belangrijk?
Kleur is belangrijk voor jouw online, maar ook voor je offline merkidentiteit. Kleur zorgt ervoor dat bepaalde emoties opgewekt worden en hierdoor wordt je bedrijf herkenbaar. Denk aan bijvoorbeeld de kleuren rood en geel.. doet het je al ergens aan denken? Juist, McDonalds! McDonalds heeft die kleuren echt eigen gemaakt en voert het in alle branding door waardoor het inmiddels herkenbaar is voor de hele wereld.
Kleur je gevoel.
Kleuren kunnen ook onze gevoelens beïnvloeden. Zorg er daarom voor dat je altijd kiest voor kleuren waar jij gelukkig van wordt, waar je je eventueel sterk of rustig door voelt. Op die manier passen de kleuren die je kiest altijd bij jouw persoonlijkheid en de persoonlijkheid van jouw merk.
Op het moment dat je jouw branding kleuren gaat bepalen: kijk dan ook even bij jouw concurrenten. Stel dat de mensen die hetzelfde product, of een product dat lijkt op jouw aanbod aanbieden, allemaal groen of rood gebruiken: zorg dan dat jij voor een andere kleur kiest zodat je jezelf onderscheid.
Je hoeft absoluut niet maar één kleur te kiezen, dat zou erg saai zijn. Wel wil ik je adviseren om niet 20 verschillende tinten van een bepaalde kleur te kiezen. Voor het gemak zou ik zelf altijd kiezen voor maximaal 6 verschillende branding kleuren, waaronder wit en/of zwart. Vaak zijn dit de twee tinten die je gebruikt voor teksten en dan kun je de andere vier kleuren hier omheen kiezen.
Ook wanneer je deze 6 kleuren hebt gekozen is het niet zo dat je niets anders kunt gebruiken. In iedere kleur heb je nog tig verschillende opties met betrekking tot die kleur: donkere tinten, lichte tinten. Hier kun je altijd mee blijven spelen, maar wanneer je al deze kleuren in jouw branding pallet zet kan het heel onoverzichtelijk worden. Less is more!
Ongeacht de kleuren die je kiest, zorg ervoor dat je ze doorvoert bij alles in jouw bedrijf. Denk aan je website, social media, visitekaartjes, werkboeken, verpakking, aankleding op je werkplek. Dit zorgt ervoor dat men jouw merk sneller herkent. Uiteraard zorg ik ervoor dat jouw kleuren worden doorgevoerd op het moment dat je een shoot bij ons boekt, maar denk ook aan momenten waar jij kennis maakt met jouw klanten, wanneer je een belangrijke zakelijke dag gepland hebt, jouw visitekaartje, eventuele relatiegeschenken en uiteraard in al jouw social media content.
Wat je ook kiest: er is geen goed of fout. Zolang JIJ het mooi vindt en iets kiest dat echt bij jou past zit je altijd goed.
Liefs Val